Je libo kousek dortu?

KousekDortu.cz

Dorty, koláče, bonbóny, sladkosti …

Tipy na nejlepší dárky pro vaše blízké.

Čokoládovo-ořechový dort s karamelovým krémem

karamelový dort karamelový dort řez

Čokoládové těsto s ořechy

  • 3 vejce
  • 45 g hořké čokolády
  • 100 g másla
  • 85 g třtinového cukru
  • 15 g kvalitního kakaa
  • 40 g hladké mouky
  • 1/2 lžičky prášku do pečiva
  • 60 g mletých vlašských ořechů

Karamelový smetanový krém

  • 200 g cukru krupice
  • 200 ml smetany ke šlehání (1 kelímek)
  • 250 g mascarpone (1 kelímek)
  1. Den předem si připravím karamelový základ na krém. Cukr nechám na středním ohni zkaramelizovat (ze začátku je dobré rendlíkem a tím pádem i cukrem v něm jen pohazovat, protože jinak se může cukr na vařečku nabalit a ztvrdnout, když už je cukr zčásti tekutý, může se začít míchat). Karamel se nesmí připálit, jinak zhořkne, zvlášť v závěru to chce hlídat a třeba oheň ještě přitlumit. Když je cukr rozpuštěný a má zlatě hnědou barvu, přiliji opatrně smetanu. Bude to divoce prskat a pak bublat, samozřejmě se cukr zase srazí na tvrdý cucek, takže nechám dál vařit a občas promíchám, dokud se cukr zase nerozpustí. Když je hmota pěkně hladká a bez kousků, přeliji ji do misky a nechám přikrytou v lednici odležet do druhého dne.
  2. Dort také doporučuji upéct den předem, jako vždy, samotné dokončení dortu pak jde rychleji, když je vše předpřipravené, ale nutné to není. Nejprve si ve vodní lázni rozpustím čokoládu. Vyšlehám máslo do pěny a přimíchám rozpuštěnou zchladlou čokoládu. Žloutky s asi 1/3 cukru šlehám tak dlouho, až zhoustnou a zesvětlejí. Z bílků a zbývajícího cukru ušlehám tuhý sníh. Mouku, kakao a PDP proseji, a smíchám s namletými ořechy.
  3. Čokoládové máslo vmíchám po částech gumovou stěrkou do vyšlehaných žloutků. Pak jemně a opět po částech vmíchám sníh z bílků. Nakonec opatrně zapracuji sypké přísady. Naliji do formy vyložené papírem na pečení a peču při cca 170°C, dokud špejle zapíchnutá do těsta není po vytažení čistá.
  4. Je čas dokončit krém. Karamelovou smetanu vyndám z lednice a šlehám asi 1-2 minuty, během nichž  zesvětlí a zhoustne (krém je docela hustý, takže máte-li starý ruční šlehač jako já, dejte pozor, abyste si ho náhodou nestrhli). Potom zašlehám do mascarpone, ale jen na nízkou rychlost a jen tak dlouho, aby se obě hmoty spojily. Mascarpone totiž nemá přílišné šlehání rádo a krém by se mohl srazit. Samozřejmě lze i jen obyčejně vmíchat. Dobře promíchám krém stěrkou ode dna, aby byl stejnoměrně spojený a barevný.
  5. Dort rozříznu na půl, první polovinu potřu krémem, přiklopím druhou polovinou a zbytkem krému celý dort pomažu kolem dokola. Dozdobím dle fantazie.

Tipy: Recept uvádí množství na dortík o průměru asi tak 16 cm, na velký dort (cca 20 cm) by bylo potřeba množství zdvojnásobit. Dort je spíše nízký, během pečení svůj objem sice zvětší, ale jen málo. Pokud byste chtěli dort vyšší, bylo by asi lepší péct ho na dvakrát po nižších vrstvách, vysoká vrstva těsta by se totiž obtížně propékala. Do mascarpone můžete zamíchat všechnu karamelovou smetanu nebo jen část, podle toho, jak moc chcete mít krém sladký a chuťově intenzivní. Já karamel víc než můžu, takže jsem tam vrazila všechno, až na pár lžiček, které jsem v průběhu ujedla. Chuťově je krém vynikající – vím, že se karamelový krém dělá často ze zkaramelizovaného kondenzovaného mléka (Salka), když tedy pominu úlet v podobě karamelového pudinku, ale pro mě to chuť karamelu prostě není, je to jen jaksi sladké. Zato tohle… hmmm… udělat si opravdový karamel se určitě vyplatí. Karamelové ozdoby lze vyrobit poměrně snadno: cukr krystal zakápnu troškou vody (není nutné, ale takto se cukr lépe uhlídá před připálením) a dám zkaramelizovat. Když je rozpuštěný a má správnou barvu, liji karamel lžící na papír na pečení, ze kterého ho pak snadno sloupnu. Když chci, aby byl tvar prohnutý, nalepím si papír okolo hrníčku nebo na jinou oblou plochu, třeba převrácenou misku apod. Během toho je třeba udržovat karamel v teple, třeba na chladnoucí plotýnce, protože při chladnutí rychle ztvrdne, nesmí se ale už vařit. Pozor – při práci s karamelem, potažmo horkým cukrem vůbec, to chce velkou dávku obezřetnosti, protože se o něj můžete opravdu nepěkně popálit.

 

Varianta s máslovým krémem

dort_s_karamelovym_kremem dort_s_karamelovym_kremem_rez

Pro variantu s máslovým krémem jsem udělala těsto z dvojnásobné dávky a upekla v dortové formě o průměru 20 cm. Krém jsem udělala máslovo-bílkový obvyklým způsobem, jen jsem změnila poměry surovin:

  • 2 bílky
  • 80 g cukru krupice
  • 250 g másla

Je to proto, že se máslo nastavuje ještě karamelovou smetanou, proto může být másla více, a také musí být základní máslový krém méně sladký, aby to pak celkově nebylo sladké příliš. Karamelový základ jsem připravila z 250 g cukru krupice a 250 ml smetany ke šlehání (viz výše) a druhý den ho vyšlehala a přimíchala do máslového krému. Dala jsem tam celou dávku a krém byl opravdu dost karamelový a sladký, můžete ho dát tedy méně, dle vaší chuti. Samozřejmě si můžete celkově poměry upravit podle sebe, udělat třeba máslovo-bílkový krém tradičně, s méně másla, a karamelové smetany jen decentně, záleží na tom, jaký výsledný efekt chcete.

Komentáře: 42

Lucka
28.4.2014 8:08

Tento recept mě moc zaujal, jen bych se ráda zeptala, zda skutečně mascarpone zašlehat? Myslím, že by se mascarpone nemělo šlehat, aby se nesrazilo…

Eva
28.4.2014 8:48

Opravdu zašlehat, ale buď jen drátěnou metlou, nebo jako jsem to dělala já ručním šlehačem, ale na nejnižší rychlost. Ono by to ani na vysokou rychlost moc dobře nešlo – část by se rozlítala kolem a zbytek krému by kolem metel udělal kouli. 🙂 Ale máte-li obavu, klidně jen promíchejte. Stejně tak šlehám mascarpone společně se smetanou, když chci hustší smetanový krém, ale zase jen na nižší rychlost a jen po nezbytně potřebnou dobu, protože máte pravdu, že intenzivní šlehání nemá mascarpone rádo. Hezký den. 🙂

Lucka
28.4.2014 16:05

Děkuji, ta rychlost je to, v čem jsem neměla jasno 🙂

Eva
30.4.2014 17:54

Rádo se stalo. I mě občas unikne nějaká informace, kterou bych měla zdůraznit, někdy nedejbože i chybka se vloudí, takže jsem ráda za takové dotazy a připomínky. 🙂

Andrea
28.5.2014 16:01

Dobrý den, ráda bych se zeptala k tomu karamelovému základu – přijde mi totiž hrozně tuhý a neumím si představit, jak ho prošlehám. Poměr a postup jsem přesně dodržela, akorát jsem do toho omylem dala smetanu 12% místo té na šlehání, která má cca 30%, může to být ta chyba? Děkuji moc 🙂

Eva
28.5.2014 23:34

S 12% smetanou by to mělo být když už tak řidší. Do kuchyně Vám nevidím :-), ale pokud jste dodržela postup a nevařila to pak dlouho, že by to hodně zhoustlo, mělo by to být OK. (Ale ani to by nevadilo, jde o to udělat hustý karamelový základ, který mohu smíchat s máslem a dalšími, aniž by to celé zřídlo.) Ta hmota je hustší, jak píšu, ono to nemá být třeba jako smetana a že to šleháním zhoustne, je to vážně krém a vlastně by se ani šlehat nemusel, ale tím tak hezky zesvětlá a zkrémovatí. Takže já to chvíli prošlehnu, na nejnižší rychlost a dávám pozor, abych nezavařila šlehač. Mějte se hezky. 🙂

Soňa
19.7.2014 23:27

Dobrý den, prosím vás, při výrobě karamelu se udělají takové hrudky, a trvá dlouho,než se rozpustí? přijde mi to už hodně tmavě hnědé… A po přilití smetany trvá ještě mnohem déle, než se vše rozpustí? s tím, že dost toho zůstalo přilepeného po stranách hrnce :-(Je takto běžné, nebo dělám něco špatně? Moc děkuji 🙂

Eva
19.7.2014 23:45

Když se nechá karamelizovat cukr, tak se udělají kousky slepeného cukru hlavně tehdy, když se cukr začne hned ze začátku míchat. Chce to nejdřív raději jen hrncem pohazovat a teprve až je asi polovina cukru rozpuštěná a je tam tedy dost tekutého, tak je dobré začít míchat vařečkou. Ale rozpustí se cukr vždy, ono mu v tom horku ani nic jiného nezbude. 🙂 Stejně tak po vlití smetany, kdy se cukr opět zdrcne (to je vlivem teplot, karamel se ochladí, a ochladil by se i horkou smetanou, protože jeho teplota je opravdu hodně vysoká), je třeba čekat, až se cukr rozpustí, vařečkou ho odlupovat ode dna a ze stěn, a ano, chvíli to trvá, což je ale normální. Jinak pokud cukr během karamelizace moc hnědne, je příliš velký „oheň“, určitě to chce snížit příkon tepla, popř. na chvíli stáhnout ze sporáku (a pamatovat, že to horko má setrvačnost, takže karamel hnědne chvíli i mimo plotnu). Jakmile začne cukr tmavnout, musí se zkrátka hlídat, protože se připálí snadno.

Soňa
21.7.2014 10:54

Evi děkuji mockrát! Udělala jsem tento Váš dortík na zkoušku,(ještě do něj přidala maliny), porozdávala, a ze všech stran přišla velká chvála!!! Vaše stránky jsou skvělé, vše dopodrobna vysvětlené, což moc oceňuji! Těším se, až vyzkouším a ochutnám další vaše recepty! Díky a přeji hezké dny!

Eva
21.7.2014 13:47

Takže vše dobře dopadlo. 🙂

Julie
28.3.2015 14:38

Dnes jsem se pustila do pečení tohoto dortu a co se nestalo, samozřejmě se mi srazil krém z mascarpone a to jsem ho šlehala opravdu opatrně, chviličku a na nejnižší rychlost. Nisméně se mi ho povedlo ůopravit“ přidáním trošky rozehřátého 100% tuku (asi centrimetrový plátek) a důkladným rozmícháním metlou.

Eva
28.3.2015 15:07

No vida, šikulka jste. 😉

Nikol
26.6.2015 12:55

Mockrát děkuji za úžasný recept na karamelový krém:) Je naprosto dokonalý!!! 🙂

Eva
26.6.2015 15:57

Já si to taky myslím, ale kdo není moc na sladké, měl by možná trochu jiný názor. 😉

Radka M.
4.11.2015 12:22

Dortík vypadá úžasně a chystám se na něj..myslíte, že by šly do něj ještě zakomponovat višně :)?

Eva
4.11.2015 22:47

Já bych je tam určitě nedávala. Ale musíte vědět sama, co Vám chutná.

Naďa
12.3.2016 17:01

Dobrý den. Paní Evo, opět veliké díky. Pekla jsem tento dort pro moji maminku k narozeninám, a je naprosto úžasný. Kombinace ořechů, čokolády a karamelu je naprostá bomba. Celá rodina si velmi pochutnala. Ještě jednou děkuji a těším se, až vyzkouším nějaký z vašich dalších receptů.

Eva
13.3.2016 12:33

Já moc děkuji, že jste mi to napsala, dobrých zpráv není nikdy dost. 🙂 Vždycky mám velkou radost, když chutná i ostatním.

Kate
20.4.2016 1:09

Dobrý den. Udržel by mi takovýto krém z mascarpone *šlehačka i 3 patrový dort?Nebo raději zvolit máslový krém? Děkuji

Eva
20.4.2016 23:38

Sám o sobě určitě neudrží, on vlastně vůbec neztvrdne, ale když dort patřičně vyztužíte, pak ho můžete použít. I patrové dorty se přece dělají se šlehačkou a podobnými netuhými krémy, ale bez vyztužení to zkrátka nejde. (Já bych tedy patrový dort vyztužila, i kdyby byl s máslovým krémem, jistota je jistota.)

Blanka
30.8.2016 19:48

Evičko, chci se zeptat na 30cm formu mám dát čtyřnásobnou dávku? Chci tento dort použít jako spodní patro z třípatrového dortu.
Děkuji za odpověď
Blanka

Eva
30.8.2016 22:02

To opravdu nevím, já dělám dorty jen do velikosti 20cm. Ale myslím, že jste to možná docela odhadla. 😉

Radka
3.10.2016 15:05

Dobrý den,
děkuji za vaše skvělé recepty. Chtěla bych vyzkoušet tento dort a ozdobit ho karamelovými ozdobami. Bohužel se mi karamelové ozdoby v lednici vždy rozpustí. Přepodkládámm že je to vlhkostí v lednici. Nevíte jak nato, aby se nerozpustily? Děkuji

Eva
3.10.2016 21:26

Máte pravdu, je to vlhkostí. Proto karamelové ozdoby určitě do lednice nedávejte. Nejlépe asi bude rozložit je tak, aby se vzájemně nedotýkaly, a pak je nějak uzavřít v krabici nebo něco podobného, aby k nim nemohl vzduch, který je taky vlhký. Ale s karamelem je v tomto vždy potíž, nejjistější je udělat ozdoby až těsně před ozdobením. Což možná vždy nejde, tomu rozumím. Sama bych tedy postupovala tak, jak jsem napsala. Mám zkušenost, že v takovém případě sice ozdoby trochu „oslizly“, takže se lepily na prsty a k sobě navzájem, ale nerozpustily se a tvar si ponechaly.

alena
6.1.2017 7:42

Dobrý den. Evo vaše recepty mám opravdu ráda a to proto, že je skvěle popsaný postup. Ráda bych se vás zeptala jak dlouho vydrží karamelové ozdoby na dortu než se začnou rozpouštět když se dort nesní hned. Děkuji

Eva
6.1.2017 19:58

Mockrát děkuji. 🙂 Karamelové ozdoby moc nevydrží, ony chytají vlhkost ze vzduchu, v lednici ještě víc, a pak se začnou rozpouštět. Chce to tedy mít je co nejvíc v suchu, ve vlhku začnou „oslizávat“ v podstatě hned, resp. třeba tak do hodiny. To takhle přesně nejde říct. Ale zase to není tak, že by se úplně rozpustily, jen prostě „osliznou“, jsou jakoby vlhké, když na ně sáhnete, tak se přilepí k prstu, pod nimi může být taky trochu hnědo, a tak. Jestli potřebujete mít jistotu, jak to s nimi bude, udělejte si nejdřív nějaké zkušební a uvidíte, jak ve Vašich podmínkách dopadnou.

Anonym
18.5.2017 13:28

Dobry den ,chtela bych se zeptat na vyrobu karamelu se pouziva rostlinna slehacka a nebo zivocisna.DekujiEva

Eva
18.5.2017 19:42

Já používám jen živočišnou.

Soňa
11.7.2018 13:40

Dobrý deň, chcela by som vyskúšať tento Váš karamelový krém vo variante s maslovým krémom. Chcem sa však spýtať, koľko percentnú šľahačku používate, je rozdiel medzi 33 a 40%? Krém chcem dať aj pod poťahovku. A ešte by ma zaujímalo, uvádzate cukor krupica, ja zväčša používam práškový. Môžem tieto dva zameniť a výsledok bude rovnaký? Veľmi pekne ďakujem za odpoveď aj za veľa užitočných informácií na Vašich stránkach 🙂 Pekný deň

Dana
13.7.2018 6:31

Dobry den, mohu se zeptat, jak dlouho mohu udelat karamel dopredu? Budu mit totiz na 2 dorty pouze 1,5 dne. Dekuji.

Eva
15.7.2018 22:44

Já to dělám den předem, ale určitě by to vydrželo i déle.

Eva
15.7.2018 22:58

Soňa: 40% šlehačku vyšlehám spolehlivě do tuha a vydrží tak i pár dní. 33% šlehačka se mi nikdy do tuha vyšlehat nepovedla. Ale třeba jsem měla smůlu na výrobce. Spíš se ale u nás v Čechách z nějakého důvodu předpokládá, že šlehačka znamená ošizenou smetanu zahuštěnou škrobovým ztužovačem, což mi přijde neuvěřitelné – nicméně je to tak. Mimochodem v zahraničí je těch 40 % standard a mají i smetanu s obsahem 50 %. Naopak 30% smetana pro ně šlehačka není.
S cukrem nevím, zkuste vyzkoušet. Já se naučila používat krupicový opět na základě zahraničních receptů, oni totiž ten jemný moučkový používají jen ve speciálních případech, třeba do máslového krému, ale na pečení skoro nikdy.

Dana
18.7.2018 22:24

Dekuji.

Dana
5.8.2018 17:41

Jen nevim jestli ho mohu pouzit do masloveho kremu pod potahovku, kdyz tam je smetana. Nebo pokud mate jiny navrh cim ochutit bilkovo maslovy krem rada uvitam. Dekuji

Eva
6.8.2018 22:56

Záleží na tom, co myslíte potahovkou. Jak už jsem psala na různých místech, marcipán snese všechno. Ostatní potahovky se na smetaně, tvarohu apod. rozpouštějí.

Dana
14.8.2018 16:57

Dobry den, myslela jsem Smartflex. Ale nakonec ho ochutim vanilkovym extraktem. Bude tripatrovy a chteji mascarpone krem. Kazde patro jina prichut, karamel (podle vas je vyborny), vanilkovy a cokoladovy. V jinem vasem receptu jsem se docetla, ze mascarpone se slehackou ty patra neudrzi. Tak.mam trochu strach. Mam radeji pridat trochu masla? Budu ho delat tento tyden, takze bude teplo. Dekuji za radu a preji hezky den.

Dana
14.8.2018 16:58

Jeste bych se chtela zeptat kde kupujete 40% slehacku? V beznych obchodech jsem ji nikde nevidela. Dekuji.

Eva
19.8.2018 21:29

Patrový dort se dá dělat i s krémy, které nejsou tuhé, ale patra se pak musí vyztužit.
40% smetanu kupuji v Tescu, v Kauflandu ji myslím mají také.

Janča
6.5.2019 11:43

Tak hlásím, že dort byl pokořen a upečen. A největší trápení bylo kupodivu s bílky a sněhem, jelikož to byl můj druhý dort za život, vřele mohu doporučit. No od teď už umím i vyšlehat bílky, ale první letěly…(tipy na ušlehání sněhu je lepší číst předem, než až když to nejde a skoro uvařím mixér). Výborný a všichni tu kombinaci chutí a hlavně krém chválili. Děkuji za recept, pro mě jako začátečníka k nezaplacení i s tipy z komentářů. Pekla jsem ze 2 dávek, velikost formy 22cm, pro 6 lidí a bohatě vel. stačí. Každý dostal kousek domů a kousek ihned. Trochu krému mi zbylo a upekla jsem bábovkové těsto, pomazala krémem a trochou tvarohu a máme to jako jednohubky ke kávě..než se dojí…zbyteček

Eva
10.5.2019 22:37

Hlavně že nakonec vládla spokojenost. 🙂

Alžběta
25.5.2020 16:51

Dobrý den, mám dotaz ohledně karamelového krému. Mám totiž strach, že bude strašně sladký. Dá se cukru na karamel o něco ubrat, aby to nebylo tak sladké? Děkuji

Hana
20.9.2021 9:19

Dobrý den, pekla jsem podle vašeho receptu krém a je naprosto fantastický. Skvěle napsaný postup! Snížila jsem si dle našich chutí množství cukru a kvůli větší formě jsem přidala maskarpone. Je to prostě pecka. Díky moc

Jméno, e-mail, ani stránku nemusíte vyplňovat. Vložený e-mail nebude zveřejněn ani nikomu předán, může být použit pro získání obrázku avataru ze služeb třetích stran. Pokud chcete mít u komentáře lepší obrázek, použijte gravatar.com. Odesláním komentáře nám udělujete právo k jeho zveřejnění i k cenzuře.


Kousek dortu
Rybí oko
Eva@KousekDortu.cz
© 2013-16 KousekDortu.cz

Navrženo pro mobily